.

Linedance - En dansform med gamla anor

Linedance är en av de mest populära formerna av organiserad dans och är mycket populär över hela världen.  Linedance är koreograferad dans som görs med en grupp människor som dansar enskilt i linjer/rader med upprepade sekvenser av steg. Det finns flera olika teorier om hur och när linedance uppstod. Linedance har många former och har funnits i tusentals år i många delar av världen. De första kända instruktionerna för linedance skrevs 1650 i en bok med dansblad för English Country Dancing. Detta innebär att linedance har sitt ursprung i Europa och sedan fördes över till USA av de engelska bosättarna.


En aerobic träningsform

Line Dance är aerobic träning och räknas som sport med liten påverkan eller sport med mjuka rörelser. Det är en av de mest varierande dansformer som finns med steg inlånade från många olika dansstilar Cha Cha, funk, polka eller varför inte en mysig nightclub eller en mjuk och svävande vals. De flesta rörelser består av benrörelser, det förekommer inga svåra hopp, vändningar eller omöjliga rörelser var och en dansar efter egen förmåga och förutsättning

Dansens många fördelar

Dans är en effektiv träningsform som ger så mycket mer än bara träning. Den bränner fett, bygger muskler, ökar din smidighet och ger kondition. Dans är en perfekt träningsform som dessutom är rolig. 

- Det som gör dansen unik är att den kombinerar fysisk träning med kreativitet, känslomässig kontakt och social interaktion. Du tränar inte bara kroppen - det är även stimulerande för sinne och själ, 
Dans är inte bara värdefullt för hälsan den ger också en emotionell och kreativ stimuli, en av få fysiska träningsformer som kopplar ihop kropp och själ. Dans ger inte bara bättre fysisk hälsa - utan också en bättre psykisk hälsa.

Alla kan dansa

Till skillnad från andra träningsformer är ålder eller fysiska begränsningar inget hinder om du vill dansa. Många träningsformer kräver en viss fysik från början, men dans är perfekt för dig som är nybörjare, man behöver heller ivara i perfekt fysisk form. Dans är dessutom en av få aktiviteter som män och kvinnor i alla åldrar tränar tillsammans och du kan dansa överallt - även hemma.

Få igång kroppen

Ett intensivt danspass förbättrar din kondition och bränner energi. Musklerna tränas och blir starkare. All dans ger starka ben, medan kroppens övriga muskler får olika mycket träning av olika danser. Du lär dig även nya rörelser, tänjer kroppens gränser och ökar därmed din rörlighet. Musklerna blir smidiga, balansen förbättras och du tränar koordination - det vill säga att utföra flera rörelser samtidigt.
Forskning visar att koordinationsträning är bra för hjärnan och förbättrar såväl kreativitet som inlärningsförmåga. Dans har dessutom en positiv inverkan på leder och flexibilitet.
- Det är helt enkelt otroligt bra med dans - man koordinerar flera muskelrörelser samtidigt, istället för att medvetet isolera och träna enskilda muskler som du gör i en maskin på gymmet. Dans är funktionell träning - utan att man tänker på det! För när du börjar röra dig, och hjärnan sätter igång kroppen, får du träning medan du har roligt utan att du behöver oroa dig och tänka på vad du gör.